3.7.2019 Läpi Södertäljen kanavan
Daphne aloitti oman purjehduksensa eri reittiä kiertämällä Dalarön ja Nynäshamnin kautta Landsortin pohjoissatamaan ja sieltä edelleen Memiin. Daphnen lokikirja-valikossa Göran Schildt kuvaa elävästi kiireistä valmistelua ja purjehduksen alkua, joka vihdoin pääsi alkamaan.
Tukholmasta johtaa kanava
Hammarbyslussenin ja kahden kääntösillan kautta Mälarelle. Alkupää sijaitsee pienen matkan päässä Viking-terminaalista itään. Ennen sululle pääsyä ohitetaan Danviksbron ja sulun jälkeen vielä Liljeholmsbron nostosilta.
(Katariina VII vietti pari yötä Västerbron alla olevassa Stockholms Segelsällskapin vierassatamassa Kungsholmenilla. Sieltä on sama matka Vanhaan kaupunkiin kuin Wasahamnetista.)
Mälarenia purjehditaan n. 20 merimailia länsilounaaseen ja tullaan Södertäljen sululle. Lyhyen sulutuksen jälkeen matka jatkuu saaristoväylää seuraten Landsortin länsipuolelle ja siitä edelleen avomeren reunaa Göta-kanavan suulle Memiin.
Katariina VII purjehti viime kesänä tuota läntistä reittiä Memin ohi Harstenaan. Södertäljen kanavasta takaisin merelle tullessa yövyttiin ankkurissa upeassa luonnonsatamassa, Ringsössä. Saaressa oli useita n. viiden metrin syvyisiä suojaisia poukamia, joihin saattoi laskea ankkurin ja nauttia luonnon rauhasta.
Samoin Harstenan saarella Norrvikenissä (Flisfjärden) ankkuripaikka oli 3-5 metriä syvä pitkänomainen laguuni, jossa oli
ankkuroituneena
toistakymmentä ruotsalaista purtta navakassa pohjoistuulessa aallokolta suojassa. Olimme pari yötä lahdella. Toki kiersimme tuon idyllisen saaren ja saimme leipomosta tuoretta leipää. Tuulen hieman laantuessa purjehdimme kesäretken kääntöpisteeseen Gotlannin Lickershamniin
n. 10 sekunttimetrin loistavassa sivutuulessa.
Meillä on ollut tapana Gotlannissa käydessä, että emme mene ruuhkaisaan Visbyn satamaan, vaan joko vuokraamme auton tai ajamme bussilla päiväksi tuohon ruusujen kaupunkiin. Lickershamnin satamasta kulkee päivittäin pari bussivuoroa Visbyhyn. Matka kestää vajaan tunnin. Sitä mekin ny tälläkin kertaa hyödynsimme.
Kesälomapurjehdus jatkui Gotlannista Nynäshamnin, Särsön kautta Kapellskärin lähettyville Fejanille, jossa olimme nyt ensi kerran. Viehättävä paikka. Suomen rannikolle palasimme sitten pitkällä legillä Fejanista suoraan Utöhön. Kasnäsistä liittyivät miehistöön Niilo ja Nette. Hangosta muu miehistö jatkoi työn ääreen ja kippari purjehti Katariinan Helsinkiin, jossa vene sitten oli elokuun puriseura Sinbadin laiturissa. Muutama rannikkopurjehdus ja sitten kausi loppui syyskuun lopun veneen siirtoon Turkuun talvisäilytykseen - kipparin ollessa taas yksin matkassa.