16.2.2022 Vanhus ja meri(miespassi)

16.02.2022

Lähes tarkalleen kaksi vuotta sitten helmikuun loppupuolella valmistelin kuumeisesti esitelmää, joka oli sovittu pidettäväksi ravintola Göranissa Turun Forum Marinumissa. Keräsin kuvia ja piirtelin karttoja Göran Schildtin purjehduksista ja erityisesti hänen 1948 tekemästään Toivematkasta, purjehduksesta Daphne- veneellä Euroopan kanavien halki Välimerelle. Esitelmä oli sovittu maaliskuun alkuun.

Tämän blogin lukijat tietävät kovinkin hyvin, miten Katariinan suunnitellulle purjehdukselle lopulta kävi. Matka Daphnen vanavedessä Välimerelle ei toteutunut tuon vuoden 2020 kesällä. Eikä se toteutunut seuraavanakaan kesänä. Ja näistä vastoinkäymisistä kehkeytyi sitten uudenlaisia suunnitelmia pitkän matkan purjehduksen osalle. Nyt ollaan sitten uuden äärellä.

Kaikesta huolimatta viime syksynä lokakuun lopulla Katariinan kipparin haave purjehtia Välimerelle toteutui. Eräänä torstaisena aamuna ohjasimme Suomen purjelaivasäätiön S/Y Vahinen kolmistaan Oonan ja Neean kanssa Tarifan niemen ohi Gibraltarin salmeen muun miehistön  nukkuessa; ja upean auringon nousun aikaan edelleen ohi The Rockin lämpimälle Välimerelle.

Viime kesän epäonnisen lähdön ja Göta kanavan konerikon jälkeen virinneet ajatukset osallistua purjehduksille Purjelaivasäätiön aluksilla johtivat lopulta siihen, että löysin itseni joulukuussa opiskelemassa kansivahtimiehen lähijaksoa Rauman Merenkulkuoppilaitoksessa. Ja siihen liittyvä harjoittelu tulisi olemaan nyt keväällä.

Ei Chilen Valparaisoon vaan Saksan Rostockiin. Niin, aloitan siis tällä viikolla kansimiesharjoittelun Itämerellä. Perjantaina on määrä ilmoittautua Finnlines- varustamon M/S Finnmerchantin kapteenille Hangon satamassa.

Finnmerchant on yhtiön yksi n. paristakymmenestä aluksesta. Finnlines on Itämerellä ja Pohjanmerellä toimiva rahti- ja matkustajaliikennevarustamo. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi Group -varustamokonsernia. Finnlinesin matkustaja-rahtilaivat (Ro-PAX) tarjoavat palveluja Suomesta Saksaan ja Ahvenanmaan kautta Ruotsiin sekä Ruotsista Saksaan. Rahtilaivat (RO-RO) liikennöivät Itämeren ohella myös Pohjanmerellä ja Espanjassa.

Finnmerchant on Ro-ro alus. Se tarkoittaa, että laivan lastia ei lastata nostureilla, vaan lasti kulkee laivan ruumaan ja kannelle sekä myös niiltä pois pyörillä (roll on - roll of). Ropax sen sijaan tarkoittaa, että tuo rahtilaiva ottaa myös mukaan matkustajia. Moni saattaa olla matkustellutkin näillä ro-pax laivoilla. (Lo-Lo lift on/lift off alukset kuljettavat irtolasteja, Sto-ro-alukset paperirullia ja konttialukset erilaisia kontteja)

Finnmerchant on vuonna 2003 Saksan Flensburgissa valmistunut 23 235 bruttorekisteritonnin rahtilaiva. Sen pituus on 193 metriä ja leveys 26 metriä. Laiva liikennöi Hangon ja Rostockin välillä. Matka-aika on noin reilu vuokausi yhteen suuntaa. Se, mitä laiva kuljettaa, selviää kansimiesharjoittelijalle vasta myöhemmin.

Harjoittelu tulee kestämään kuukauden. Tutkintoon vaaditaan 60 meripäivää ulkomaan kaupppalaivaliikenteessä. Kuten todettua, myös Purjelaivasäätiön T/S Helenalla harjoittelusta saa näitä vaadittavia meripäiviä. Halusin kuitenkin, kun mahdollisuus avautui, toimia oikeilla rahtilaivoilla ja katsoa sitä maailmaa ihmettelevin silmin.

Sen verran pitää palata Vahinen purjehduksiin ja erityisesti meidän Horta - Benalmadena legin kippariin Janne Artilaan. Hän veti legin jälkeen pari viikkoa henkeä ja palasi Vahinen kannelle Las Palmasiin. Siitä sitten kipparina ARC- kisa Karibialle, siellä muutama viikko kiertelyä ja sitten: paluulegi vastatuulissa takaisin Karibialta Las Palmasiin. Melkoinen pyrähdys. Tuolta voi lukea lisää:   https://www.staf.fi/Blogit/Vahine_2021-2022

Toivon mukaan saan lähetettyä päivityksiä Itämeren talvisilta aalloilta. Ohessa linkki laivan reitille.

https://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:693625/mmsi:230650000/imo:9234082/vessel:FINNMERCHANT