7.7.2020 Cuxhaven
Tulimme tänne Cuxhaveniin lauantaina 4.7. yhdeksän aikaan illalla kovassa Elbe-joen myötävirrassa. Parhaimmillaan vauhtia oli 9.5 solmua. Matkaa Kielista taitettiin 12 tuntia.
Blogikirjoitusten päivitys jatkuu.
Vanavettä on jo jäänyt:
Tulimme tänne Cuxhaveniin lauantaina 4.7. yhdeksän aikaan illalla kovassa Elbe-joen myötävirrassa. Parhaimmillaan vauhtia oli 9.5 solmua. Matkaa Kielista taitettiin 12 tuntia.
Nimittäin sää. Tarkemmin ottaen tuuliennusteet. Ajelimme Mikon kanssa eilen Kielin 95 kilometrin pituista kanavaa kohti Brunsbytteliä. Lähdimme aamulla kahdeksan aikaan Kielistä sateisen harmaaseen sulkuun ja sitten kanavaan. Tarkoituksena jatkaa Pohjanmerelle, huonolta näyttää.
Ystad, tuo ruusujen kaupunki ( no onhan toki Visbykin), jossa talojen ovenpieliä koristavat mitä värikkäimmät ruusut. Ne kukkivat edelleen. Ilmanala oli kuitenkin muuttumassa. Pieni sadekuuro yllätti kaupungilla ja kuten niin usein, luukut jäivät auki. Ei onneksi kastunut pahasti.
Viime yö vietttiin Skillingenissä, 105 mailia purjehdusta Kalmarista. Kahdelta yöllä perillä pienessä kalastajasatamassa. Aamulla jatkettiin heti unihiekkojen pyyhkimisen jälken Ystadiin 20 mailia. Satama täälläkin ammottaa tyhjyyttään. Kourallinen vierasveneitä laitureissa. Muutaman ruotsalaisen lisäksi yksi vene Tanskasta ja yksi Saksasta.
Mutta ah, niin aurinkoista. Purjehdus jatkuu tyynellä merellä Öölannin salmessa. Aamulla seitsemältä irroitettiin köydet Kalmarista ja suunta on Hanön lahdelle. Mahdollisesti Skillinge sen itälaidalla tai jopa Ystad. Hellettä on piisannut, tuuli sen sijaan on pysytellyt piilossa.
Olen tullut Ruotsiin purjeveneellä hyvin monenlaisia reittejä. Eilen kuitenkin oli erikoisin: Suomen Utöstä Ruotsin Utöseen. Maileja 112 ja käytännössä suoraan ulkokautta ohi Bokskärin ja Almagrundetin. Onneksi ei törmätty, niin suoraan reittiviiva kulki. Lopussa tosin hieman pujottelua kivien välissä.
Lisään tähän muutaman kuvan lähtötohinoista. Juhannus vietettiin Seilin itälahdessa ankkurissa. Keli oli harvinaisen kaunis. Aurinko lämmitti ja itätuuli piti ilman raikkaana. Perinteinen lohi-silliateria huuhdeltiin valkoisella vatsoihin.
Monenlaisten vaiheiden jälkeen tilanne on oheisen kuvan ja videon mukainen. Lähtö tapahtuu juhannusaattona iltapäivällä. Tulin tänään Jyväskylään hoitamaan vielä muutaman asian ja pakkaamaan kassillisen vaatetta. Juhannus vietetän Sinikan kanssa Turun saaristossa ja eteläiselle Itämerelle startataan sunnuntai-iltana. Toivottavasti.
Viime viikon perjantaina Katariina laskettiin omaan elementtiinsä Pansion Marinassa. Vene jäi kellumaan, odotetusti. Konekin käynnistyi, mutta sammui lähes saman tien. Missä vika? Veneen laskussa on aina jonkinasteista hässäkkää ja olin unohtanut uudet asennetut polttoainehanat juuri väärään asentoon. Eli hanat toimivat, joskin uudessa tankissa ei...
Jos matkasuunnitelmat menivät uusiksi, myös varustelun kiireet loppuivat huhtikuussa. Katariina VII on viettänyt talven Turun Venevaraston hallissa Huiskulassa. Hallissa on pidetty n. 10 asteen lämpöä yli talven. Jos on aikomus laittaa venettä hieman enemmän kuin tavallisen kevätkunnostuksen verran, lämmin halli kustannuksista huolimatta on kyllä...